בסוף השבוע האחרון צפיתי בפעם הרביעית בחיי בסרט התיעודי של BBC4 על הקראוט רוק, הפעם בצוותא עם אחי. כל ×–×” ×”×™×” תוצאה של שיחה מרתקת נוספת על הריאקציות הגרמניות בשנות השישים כחלק מן ההתמודדות עם זיכרון העבר. על-פי הראיונות המיוחדים שנערכו במסגרת הסרט עם המוזיקאים הגרמנים השונים של העת העתיקה ההיא, אי-אפשר ×”×™×” להתנתק מן הבחירה האידיאולוגית שערכו רבים מהם: במקום לשרוף מכוניות ולפוצץ בנקים כחלק ממאבקם, הם פשוט העדיפו לעשות מוזיקה – עם מערבלי בטון, סינתיסייזרים שבנו בעצמם, מחשבות על זרימת מים ובעיקר רצון ×¢×– לנתק עצמם מכל מרכיב פופולארי של עידן הצמיחה הכלכלית ותרבות הפופ. ×–×” עבד להם טוב.

עשרים שנה אחרי האלבום הטוב האחרון של !NEU, למשל, יכולים היו עשרות מוזיקאים ברחבי העולם לחלום על מינימליזם גרמני בלילות ולנסות לשחזרו ולשדרגו בשעות היום. כך התפתח בנחת הפוסט-רוק של שיקגו בשנות התשעים וכך התפתחנו גם אנחנו, חבריי ואני. לי אישית לקח עוד כמה שנים טובות להיכנע ל-Can, אבל בזכות אהבת ×—×™×™ הגדולה מכל – ×–×” קרה.

העניין הוא שכאשר אתה מאזין בזמנך הפנוי להרכבי Kraut Rock וחי בגרמניה, הכל מקבל משמעות אחרת ופחות קלישאתית. מבט חטוף על חצר האוניברסיטה מגלה לך שגרמנים מסוימים עדיין לא השלימו עם המרות, עדיין מנסים להתמרד ללא הפסקה – ועל כן עורכים מיצבים צפים אנטי-ממשלתיים במזרקה בקמפוס. פרופ' קוליניון, אחד מאותם מרצים לובשי חליפות ועוטי צעיפי משי המלמד אותי כאן, כבר הסביר לנו יפה, ×›×™ "בגרמניה אין לך כל אפשרות לשנות את המערכת מבפנים, ועל כן אם אתה רוצה להתמרד – עליך לשלוף עצמך החוצה ולעורר את הריאקציה מחוץ למוסד".

FOPS מסן פרנסיסקו היו רוצים לעשות זאת גם כן, והם אפילו מספרים בכל פינה ×›×™ הם מושפעים בעיקר מאותו רוק מתקדם וניסיוני גרמני של שנות השבעים. בדומה ל-Caribou הם אינם מנסים להעתיק אחד לאחד את שכבר נעשה, אלא פשוט מאלתרים על ההיסטוריה. אצבעותיהם מזפזפות באלגנטיות מקצוענית בין זיכרונות העבר לשאיפות העתיד – ואין כאן כל בושה. אלבום הבכורה שלהם, Yeth Yeth Yeth, הוא אחד הטובים שיצאו השנה. אם הוא מזכיר משהו מן העידן הגרמני האחר ×–×” בעיקר את Cluster, אולם אותי הוא משיב אל החלום המוזיקלי השכיח, שלרוב איש אינו מצליח להגשים בקלות: לבטא את עצמך בהצלחה. ולבטא את עצמך דרך שחזור ×”×–'אנר שניסה לבטא ×”×›×™ הרבה מחשבות חברתיות בהיסטוריה של המוזיקה הפופולארית – זו משימה קשה במיוחד. על כל פנים, FOPS מצליחים לבטא את עצמם בצורה מקסימה. אני מאמין להם ולחלומם.

FOPS :: Black Boar
FOPS :: Yellow Jacket Corpse
FOPS :: Glass Blower
האלבום המלא והמעולה