תרשו לי להציג בפניכם את מצעד האלבומים האהובים עליי של שנת 2008. שוב, כמו תמיד, עליי להזכיר ×›×™ מדובר באלבומים אשר אינם בהכרח המושלמים מבחינה אובייקטיבית אמנותית וכל ×–×”, אלא פשוט – 27 האלבומים שעשו לי משהו רציני בנפש מאז 1 בינואר. הלוואי והם יאירו גם עליכם.

היום זהו רק חלק ראשון. :)

27. Windy & Carl :: Songs For The Broken Hearted

קצת מוזר לי לנסות ולהסביר לעולם ומלואו כיצד וינדי וקארל, צמד החמד המזדקן של ימי הפוסט-רוק העליזים של חיי, כובשים אותי בקלילות. באמת שלא הייתי מעלה על הדעת לפני כמה חודשים שעוד אשב לבד בסלון לאורו של תנור, אניח את הספר בצד ואדמיין שוב חורף אינסופי אשר דולף כל כולו באיטיות אדירה מן האלבום האחרון של השניים. הייתי חוצה אוקיינוס בצלילה עילגת כשברקע צלילים אלה.

Windy & Carl :: My Love
Windy & Carl :: Snow Covers Everything

========

26. Fuck Buttons :: Street Horrrsing

אחד הדברים הראשונים שאני זוכר מלילות החורף הירושלמי הבכור של חיי הוא האלבום הזה של פאק באטנז. מכוסה בשמיכה בשעת לילה מאוחרת, האזנתי בחצי אוזן ובלב שלם לאפלה מן הזן החדש שהונחה לפניי לפתע. "Mogwai עדכני, או שמא חדשני?", שאלתי את עצמי, ומיד רצתי אל הסלון כדי לקרוא קצת יותר על שני הבריטים שגרמו לי להאמין כי אפשר עדיין להמציא גלגלים מחדש בעולם הזה. וזה כל-כך חונק, שאין לי מילים.

Fuck Buttons :: Sweet Love For Planet Earth
Fuck Buttons :: Bright Tomorrow

========

25. The Walkmen :: You & Me

זה בהחלט לא הדבר המשובח ביותר שיצא תחת ידיהם של אנשי הווקמן האהובים, אבל זה היה טוב מספיק בכדי להחזיר אותי אחורה בזמן אל 2002. יש פה הרבה פחות מצילתיים מבעבר, ועם זאת, הצליל נשמר. יש פה תחושה של זיקנה פתאומית, של עצירות, אבל בחיי שיש להקות שאני חולה על קיבעונן – להלן אחת. ניו-יורקים עם ילדים.

The Walkmen :: Donde Esta La Playa
The Walkmen :: In The New Year

========

24. Empire of the Sun :: Walking on a Dream

רעותה סיפרה לי שחברה האוסטרלי מתמוגג כעת מן העובדה שבישראל חולים על התחת של כל המלודיות שיצאו השנה מהמדינה שלו. הדבר האחרון שהתגלגל אליי מארץ הקנגורו בחודשים האחרונים זה האלבום הזה, והוא גם הראשון להופיע בדירוגי. חצי PNAU דופק כאן הופעה לצד חצי Sleepy Jackson וכל מה שקורה נשמע מלוטש עד כדי כאב. בחיי שאינני מצליח להבין איך זה שבאמת קיים לפתע צליל אוסטרלי: כזה שגורם לך להניע תמיד דווקא את הכתפיים.

Empire of the Sun :: Standing on the Shore
Empire of the Sun :: Walking on a Dream
Empire of the Sun :: Half Mast

========

23. Marching Band :: Spark Large

השנה החולפת לא היתה השנה של שבדיה. בניגוד לשנים קודמות, עושה רושם כי החוש המלודי הכלל-עולמי הצליח לדחוק הצידה את אשפי המלודיה משטוקהולם או גטבורג, וכך מספר הנציגים בשלל סיכומי השנה של האייפוד רעב אשר נושאים על ראשם בלונד לתפארת – התדלדל פלאים. ובכל זאת, במדבר הסקנדינבי הנוכחי התבלטה לה Marching Band בקלילות יחסית, שגרמה לי – ולרבים מקוראינו – קצת נחת בשעות שיא החום של אוגוסט.

כבר אמרתי זאת קודם
Marching Band :: For Your Love
Marching Band :: Feel Good About It
Marching Band :: Sparkle

האלבום המלא

========

22. Tape :: Luminarium

בניגוד לדמות שאיכשהו הצטיירה כאן לאורך השנים אולי, אינני רק חיית פוסט-פאנק חובבת ביטים, מסיבות וסטיק לייטס. רגעים גדולים של ימיי חולפים להם לצד מנגינות פשוטות-מורכבות כמו אלו של טייפ (שבדים גם כן, אך מסוג אחר לגמרי). לנסוע באוטובוס ירושלמי בשיא החום, כשהם באוזניים זה אולי אוקסימורון גדול מדיי, אבל על כן בדיוק הריגוש. נדמה כי לעולם לא אצליח באמת להפנים את שבבי הקרח האלה, כל עוד ישראל היא ביתי.

כבר אמרתי זאת קודם
Tape :: Moth Wings
Tape :: Parade

========

21. Stars Like Fleas :: The Ken Burns Effect

פעם, לפני כחצי שנה, שאל אותי קורא כלשהו האם האלבום הנ"ל הוא הוא האהוב עליי לשנה הנוכחית. אינני זוכר כיצד הישבתי לו בזמנו, אך כעת אני יודע כי מקום 21 הוא מכובד דיו בעבורו. כמו נסורת של בנג'ו היורדת מן השמים – כך מרגישים השירים של נערי סן-פרנסיסקו אלה. אין מדובר בהכרח בכוס התה האולטימטיבית שלי, ועל כן ההישג הגדול. לא בכל יום אני נופל שבוי, שדוד, בידיה של להקה עם זקן. כבוד.

כבר אמרתי זאת קודם
Stars Like Fleas :: Berbers in Tennis Shoes
Stars Like Fleas :: You Azre My Meoir
Stars Like Fleas :: She for the Woods

========

20. Deerhunter :: Microcastle

כל הסיפור הזה הוא הזייה אחת גדולה, תאמינו לי. בכלל לא הבנתי מה נפל עליי בפעם הראשונה שהאזנתי לכל החגיגה הזו, שלא לדבר על הפעם ההיא שבה צעדתי שיכור על קינג ג'ורג' הירושלמי, עם דירהנטר באוזניים, מנסה לרחף מעל למשכנות שאננים רק כדי להתבונן שוב על כנסיית הדורמיציון. רבים עוד עומדים להשתולל עם האלבום הזה בחייהם, כך אני משוכנע, אך דומני – כי איש לא ימריא עמו כמוני אל ירושלים של מעלה.

Deerhunter :: Agoraphobia
Deerhunter :: Little Kids

========

19. Lau Nau :: Nukkuu

בחודש מאי באה אל עולמי הגברת Lau Nau הפינית, על שלל צלצלוליה, חריקותיה ועגמומיותה. קשה לי לתאר מדוע דווקא היא – בין בליל אמני הפולק הפינים – הצליחה לגנוב את לבי כמעט ללא מאמץ, אך ייתכן וזו העובדה כי כל לחן ומנגינה באלבומה הראשון נשמעים כמו שיר ערש אפל שאמור להרדים את כל יצורי היער, השמנטפים יש שיאמרו, המחפשים מנוח. ואני אחד מהם.

כבר אמרתי זאת קודם
Lau Nau :: Lue Kartalta
Lau Nau :: Painovoimaa, Valoa
Lau Nau :: Maapäkhinäpuu

========

18. Vivian Girls :: Vivian Girls

ויויאן גירלס האוסטרליות עושות דברים שרק בנות יכולות לעשות. הן מסוג ההרכבים שדנושה אמורה היתה לאהוב עד אין קץ, לו היינו כולנו בני 17 שוב, אך בימינו אנו – אני בעצמי אוהב אותן ואת כל הטינופת הזו שלהן. ×–×” כל-כך יד שנייה שיש לזה ריח של קטורת מסיינט מארקס, ועם זאת – טוב לי לדפוק את הראש בקיר גם עם ×–×” לעתים. לעולם לא אוכל לנגן כך, לעולם.

Vivian Girls :: Wild Eyes
Vivian Girls :: All the Time

========

17. Santogold :: Santogold

שלושת אלפים חמש מאות שישים ושבע פעמים כבר שמעתי את השירים החולקים בית משותף תחת אלבומה הראשון של סנטוגולד. מפלצת ההייפ האימתנית הזו, הארוזה בתוך טייץ זהוב עם פסי זברה אדומים, לא אמורה בכלל לדבר אליי – אבל באמת שהיא וכל האחראים לפופיות שלה הם גאונים אחד אחד. אין הרבה דוגמאות לטראש שהוא איכותי כל-כך כמו זה של סנטוגולד.

כבר אמרתי זאת קודם
Santogold :: Lights Out
Santogold :: L.E.S Artistes
Santogold :: Creator
Santogold :: Starstruck

========

16. Goldmund :: The Malady Of Elegance

לעתים אפילו אני נשבר ונודר ×›×™ לא אאזין עוד לגולדמונד לעולם. אינני יכול עוד לעמוד בפני פסנתרו המרוכך, שמקלף אותי פיסה אחר פיסה, ומשליך אותי כצמר גפן אמוציונאלי בפינת ההיכל ×¢"ש ×—×™×™. באמת שאין עוד יוצרים רבים בתבל שעושים לי את אשר הוא עושה בזמנו הפנוי בעזרת כל אחת מיצירותיו, ואין ×–×” משנה בכלל האם הוא מתכוון לכך או לא. מספיק תו אחד שלו – כדי שאתנפץ.

Goldmund :: Threnody
Goldmund :: Image-Autumn-Womb
Goldmund :: In A Notebook

========

15. Crystal Stilts :: Crystal Stilts EP

כן, זהו אינו האלבום של החבר'ה האלה, פשוט כי האלבום הוא אכזבה גדולה. ובכל זאת, נתכנסו כאן בכדי לדון בהבטחה, זו אשר מרשרשת ועוד תרשרש עטופה בהד מורבידי ובהבזקים של ג'וי דיוויז'ן ו-Merzbow באותה השנייה. האי.פי הנ"ל, שליבה את היצרים בסלון זה בתחילת חודש אוגוסט הבלתי נשכח, נדמה כי לי ירפה ממני לעולם. נסו להאזין לו פעם בחושך מוחלט – ותבינו מיד.

כבר אמרתי זאת קודם
Crytal Stilts :: Converging In The Quiet
Crystal Stilts :: Crippled Crown
Crystal Stilts :: Shattered Shine

========

14. Friendly Fires :: Friendly Fires

לפני כמה שבועות, בשעות הבוקר המוקדמות של עוד יום רגיל, מצאתי את עצמי רוקד ללא הרף את האלבום הזה בסלון הבית. או אז נחתה עליי התובנה (המופלאה, יש לציין), לפיה ניתן לערוך מסיבה שלמה כשאריך הנגן של פרינדלי פיירז עומד במרכזה. אם היינו כעת ב-2005, סביר להניח שהמוצר הזה היה הופך לסימבול של השנה – אך גם ל-2008 הוא מספיק טוב. מה "מספיק", מה? כל הסיפור הזה הוא פנטסטי.

כבר אמרתי זאת קודם, וקודם, וקודם
Friendly Fires :: Paris
Friendly Fires :: Strobe
Friendly Fires :: On Board
Friendly Fires :: Lovesick
Friendly Fires :: Jump in the Pool
Friendly Fires :: Skeleton Boy

========

13. Crystal Castles :: Crystal Castles

היה היה פעם אוטובוס ירושלמי, מספרו 28, שפיזז על רחבת הסְטְרֶס העירונית בין הר הצופים לתחנה המרכזית. ובתוך האוטובוס עמד סטודנט עייף, מעוך בין שלוש זקנות ושני חיילים, כאשר אוזניות מנתקות אותו מסביבתו קשת היום. כך נראתה הפעם הראשונה בה נפגשנו – קריסטל קאסלס ואני – ומאז זהו רומן בהמשכים, מלא בשנאה קטנה וגדוש באהבה גדולה. האלבום הזה הוא פלא אנדרואידי חסר תקדים.

Crystal Castles :: Vanished
Crystal Castles :: Courtship Date
Crystal Castles :: Untrust Us
Crystal Castles :: Good Time

========

12. French Kicks :: Swimming

קצת קשה להאמין, אבל אנשי ניו-יורק האלה קיימים כבר עשר שנים, ומלבד תפיסת כותרות בפיטצ'פורק אחת לתקופה – העולם שותק. לפחות בכל הנוגע אליהם. פעם, בימי אלבומם הראשון (One Time Bells) הם היו חביבי הקהל שלי – מעודנים יותר מהסטרוקס, שבריריים יותר מחברי דה ווקמן, ובעיקר חיפאים נורא בגישתם. אין ספק בכלל שאלבומם הרביעי הוא ההפתעה הגדולה ביותר שהניחה לי 2008 במגירה.

French Kicks :: Abandon
French Kicks :: Over the World
French Kicks :: The Way You Arrive

========

הסוף, חברים, קרוב מתמיד…